Sinds 1996 specialist in projectieschermen en projectiesystemen
Choose language NL UK

25 jaar klanten blij maken met bijzondere producties

25 jaar klanten blij maken met bijzondere producties

Over 25 jaar ondernemerschap kunnen we veel mooie verhalen vertellen. Over wat er veranderd is – de markt, de technologie, de producten – maar ook over wat al die jaren hetzelfde bleef. En dat is: de liefde voor het vak, acteren op de vraag van een klant en ons hoge serviceniveau. Voor de serie maandelijkse jubileumberichten maakten we twee ‘longreads’, waarin we terugkijken op 25 jaar Macada Innovision. Dit is deel 1.

Hoe het begon

25 jaar geleden was de AV-branche nog relatief klein, een ons-kent-ons wereldje én een uitgesproken mannenwereld. Een hele uitdaging dus voor een nieuw bedrijf om zich in die wereld te willen invechten. Toch was dat precies wat Nel en Jan Willem Willenbroek voor ogen hadden, toen ze in 1996 een bestaand bedrijf in projectieschermen overnamen en het onder een nieuwe naam – Macada Innovision BV – opnieuw in de markt zetten.

 

De vorige eigenaar bleef weliswaar nog lange tijd stand-by voor raad en daad, maar liet het ook helemaal aan hen over om de bestaande klanten te informeren over de overname. “Ik ben in het begin heel veel op pad geweest om de markt te laten zien wie wij waren,” vertelt Jan Willem. “Mensen kenden het bedrijf wel, maar ons niet en de nieuwe naam ook niet. Ze vroegen zich af ‘wat zijn dat voor figuren?’ En dat ze bij telefonisch contact een vrouw aan de lijn kregen; nou ja zeg, dat was me wat!”

 

Mogelijkheden zien en kansen pakken

Voor Jan Willem was de beeldscherm-business niet onbekend. Hij werkte al jaren bij een van origine Duits projectieschermenbedrijf, eerst als monteur en later als vertegenwoordiger. Mooi werk, al fantaseerde hij ook soms over het opzetten van een eigen bedrijf. 
Een stap in die richting zette het stel midden jaren ’90. Ze startten een kleinschalig productiebedrijfje, waar Jan Willem versleten schoolborden voorzag van een nieuw groen of wit schrijfvlak. “Dat was een idee van Nel. Wij richtten bij de Kamer van Koophandel daarvoor een bedrijfje op, onder de naam Macada Board. Kochten een zaagmachine die we achter ons huis zetten en huurden een paar boxen voor montage en opslag. Maar het bleek geen goede business. Het werk was arbeidsintensief, bepaald ongezond door het werken met lijm en de omzet viel tegen.”

 

Een nieuwe kans diende zich aan toen een groot softwarebedrijf vroeg of Jan Willem een kastenwand met projectieschermen en videoapparatuur kon leveren. “Ik twijfelde: kan ik dat wel? Maar Nel zei meteen: natuurlijk kun je dat, wat jouw ogen zien kunnen je handjes toch maken? Nou ja, dat was wel zo, dus vooruit maar.” Na afloop van deze klus wisten Nel en Jan Willem het zeker, ze wilden voor zichzelf beginnen. De al eerder genoemde bedrijfsovername en vestiging van de nieuwe bedrijfsnaam volgden enige tijd later, in oktober 1996.
De allereerste opdrachtgever van Macada Innovision was Fokker, de vliegtuigbouwer die op dat moment middenin een faillissement-afwikkeling zat. “Wij dachten ‘als die toko failliet is, gaan ze toch niet nog allemaal projectiesystemen neerzetten?’ Maar dat gebeurde wel, omdat dat vóór het faillissement al was besteld. Bovendien waren de gezonde delen van het bedrijf inmiddels verkocht; zo ook het opleidingscentrum waarvoor wij projectiekasten moesten maken. Daar hadden we echt een hele grote eerste klus aan.”

 

Twee soorten corebusiness

Specialist in projectieschermen en projectiesystemen. Zo is Macada gestart en zo staat het nog altijd op hun website. Al is er inmiddels het nodige veranderd, zowel qua productietechnieken als qua producten. Bijvoorbeeld: anno 1996 ontwierp Jan Willem zijn maatwerk doorzichtprojectiesystemen nog op basis van papieren mallen op ware grootte. Vandaag de dag berekent hij de opstelling van het projectiesysteem en de breking van de projectiebundel uiteraard met de computer. Ook is er sinds een aantal jaar een tweede corebusiness gekomen naast de projectieschermen: de productie en afwerking van speciaal glas zoals oppervlakte(glas)spiegels. Daarover vertellen we meer in deel twee van deze serie.*

 

Mooi maatwerk

De afgelopen jaren heeft Macada heel wat maatwerk projectieschermen afgeleverd: flexibele schermen op maat, spanschermen en gelamineerde schermen. Dit was dan ook het specialisme waar Jan Willem zich het liefste mee bezig hield. “Ja, maatwerk vind ik mooi. Klanten blij maken met bijzondere producten, dingen die je niet zomaar op de plank hebt liggen. Samen brainstormen over nieuwe en innovatieve toepassingen, daar houden we van.”
En dat klanten blij maken stopt niet bij een perfect ontwerp en dito productie. Ook in de montagefase gaat Jan Willem ver, héél ver. Zo moest enige jaren geleden bij een klant in Almere een doorzichtprojectiescherm van 4 bij 3 meter, plus spiegelsysteem, op de 18de verdieping gemonteerd worden. Het geheel paste niet in de lift, kon ook niet door het trappenhuis, een gehuurde torenkraan moest soelaas bieden. “Toen de kraandrijver aan onze klant vroeg, wie van de mannen bereid was mee naar boven te gaan, werd het doodstil. Dus ben ik maar in die werkbak gestapt. Samen met het scherm en de spiegels werd ik naar boven gehesen. Eenmaal boven begon dat bakkie flink te draaien door de wind. Echt eng! Ik kreeg vanuit een raam een touw toegeworpen en daarmee is het gelukt om de spullen – én mijzelf – naar binnen te hijsen. Dan ben je wel blij dat je zo’n kunstje niet elke week hoeft uit te voeren!”

 

Verregaande service

Dat ‘kunstje’ is eigenlijk heel kenmerkend voor de manier van werken van Macada Innovision als geheel. Ze gaan, zoals ze zelf ook al zeggen op hun website, altijd voor een perfecte productie. En ze zijn pas tevreden als de klant tevreden is. De afgelopen 25 jaar werden dan ook vele uurtjes gestoken in serviceklussen, problemen oplossen, hulp bij montage, storingen verhelpen. Ook als het ging om problemen die niet eens door een Macada-product waren veroorzaakt. Jan Willem schudt moeiteloos de voorbeelden uit z’n mouw. “We deden offerte voor een doorzichtsysteem voor de nieuwbouw van een bedrijf dat koning Willem-Alexander zou openen. De klus werd ons niet gegund, het bedrijf besloot bij verschillende andere leveranciers schermen en spiegels te kopen. Alleen, die schermen en spiegels klopten totaal niet met elkaar, dus een week voor de opening zaten ze met de handen in het haar. Toen belden ze ons: kun je alsjeblieft helpen? Dan kun je reageren met ‘ja, hoor eens, dat had je maar bij ons de goeie spullen moeten kopen’. Maar ja, dan schiet je toch te hulp en zo heb je er weer een klant bij. Want zo werkt het ook.”

 

*Op 25 februari verschijnt deel 2 van deze serie 25 jaar meebewegen met de markt. Onze vaste relaties ontvangen deze vanzelf in hun mailbox.

 

 

 

 

 

 


 

« Terug